Нами був створений унікальний продукт – оцифрована реконструкція поховання справжньої шаманки доби ранньої бронзи (ІІІ тис. до н.е.) у віртуальній, доповненій та тривимірній реальності, що реалізовано в ході проєкту «ViRтуальність забутих предків: імерсивний світ шаманського поховання бронзової доби». Його автори – команда науковців «Центру охорони та дослідження пам’яток археології» Полтавської обласної ради.
Ці інноваційні продукти, що створені в результаті реалізації проєкту, призначені для модернізації експозиції з використанням сучасних технологій розширеної реальності (XR). Моделювання віртуального/доданого простору та створення імітації віртуальної взаємодії має на меті занурити відвідувача в відповідну історичну епоху і надати йому можливість у форматі квесту використати за призначенням цифрові копії експонатів та ознайомитись з описами старожитностей, перебуваючи у віртуальній реальності. Весь спектр взаємодій відвідувача з експонатами та вигляд оточення побудований, опираючись на історичні дані й дослідження наших науковців.
VR як статична імерсивна технологія дозволяє презентувати наш проєкт максимально «глибоко» за сенсом і сприйняттям реконструкції, влаштовувати презентації-лекції в нашому Центрі для екскурсійних груп та на виїздах по Полтавській області й в подальшому в інших громадах України. Для організації подібних заходів ми використовуємо VR-окуляри Oculus Quest 2, що дозволить влаштовувати історичні лекції у прямій взаємодії з аудиторіями, занурюючи людей в процес пізнання стародавньої епохи «прямо на місці». 😊 Максимально-відтворююча атмосфера, насичений інтерактив і елементи квесту передбачена для аудиторій завдяки використанню учасниками заходу шлему віртуальної реальності та сенсорних рукавичок.
Загальна VR-експозиція шаманського поховання для користувачів включає публіцистичні тексти, підказки, аудіосупровід, вибір англійської мови. Сама реконструкція виглядає у формі поховальної камери катакомбної доби, яку користувачі можуть оглянути у форматі 360°, помандрувати нею, знайти всі знахідки, наблизити кістяк і артефакти, роздивитися їх, викликати текстові поля з загальним описом експозиції та описом предметів або запустити аудіо-доріжку з начиткою текстів. Користувач може оглянути або «вилетіти наверх» через отвір камери, таким чином оглянувши панораму місця поховання біля кургану. У режимі інтерактиву у VR користувач зможе виконати декілька квестових функцій, в тому контексті, в якому їх можна було задіяти на той час (здвинути вбік колесо, що захиляло вхід в поховальну камеру, здернути тканину з кістяка, взяти у руки артефакти як то шаманський бубен, її медичне знаряддя, палицю-колотушку, намисто, зуб із намиста, та провести з ними деякі дії, наприклад – набити собі тату шаманської гілкою тощо. Всі ці активності обумовлені науковою складовою цих предметів, тобто дійсно відповідали своєму призначенню). Усі знахідки, з якими будуть можливі активності, та саме поховання шаманки, котрі детально описані в наукових роботах, у сукупності з digital-технологіями зможуть слугувати унікальним досвідом для користувачів з точки зору пізнання катакомбної доби наших предків.